söndag, september 16, 2007

Kurs med Manfred


Det här är bagarmästare Manfred Enoksson. Han är 45 år, har fyra barn och kan knåda två degar på en gång. Han håller kurser på Saltå Kvarn i Järna och han är just nu min största idol.

Jag har just avslutat en enochenhalvdags-kurs i surdegsbakning och mitt huvud är sprängfyllt av syn- och smakintryck och mer eller mindre umbärlig fakta om proteiner, glutenhalter och enzymupptagningsförmågor. Jag ska försöka spara det viktigaste.

En kurs i Saltå Kvarns bageri är inte omedelbart det allra charmigaste. Nä, här är det engångsrockar, skoskydd och hårnät som gäller. Det är trångt och ganska rörigt och lysrör i det låga taket.


Kufigt?


Kufigt.

På lördagseftermiddagen satte vi ett antal olika surdegar som fick stå varmt över natten. På söndagen gjorde vi bröd av alltsammans. Hem åkte jag med med bröd för veckor framöver.


Återkommer snart med lite av mästare Enokssons klokskaper.



2 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Va fina ni är med allt det blåa. Å förresten vilken fin blogg du har!

Anonym sa...

Hej

Känner någon till om det finns bakkurser i Skåne ala Saltå kvarn eller Rosendahl?

Peter