måndag, december 01, 2008

Pain de Martins julkalender, lucka 1


Låt mig presentera Carum carvi, även känd som kummin, eller brödkummin. Den växer gärna på öppen mark, vägrenar och banvallar. De torkade fröna från växten torkas och används som krydda, bland annat i bröd. Själv tänker jag använda kryddan i en kavring som jag ska baka i veckan. Jag hade först tänkt krydda den med anis, men jag ska vara traditionen trogen den här gången, och då blir det kummin. De frön jag idag köpte på Stockholms Æter- och Essensfabrik för 22 kronor hektot var odlade i Polen, men även i Finland lär man vara bra på kummin.

Kryddan ska förresten inte förväxlas med spiskummin, Cuminum cyminum, som smakar helt annorlunda.

9 kommentarer:

Jessica sa...

eter- och essencefabriken är en liten guldgruva :)

Anonym sa...

En annan julkalender.
http://www.lotten.se/2008/12/julkalendern-den-1-december-2008_01.html

Anonym sa...

Tack för det tipset! Det blir till att gå dit och köpa lite vört till jul!

CrimsonAnna sa...

Den är också mycket god i grytor

m sa...

Det är även den gästvänligaste av alla kryddor.

Anonym sa...

Jag har tipsat om din fantastiska blogg i Camino Magasins nyhetsbrev. Så förhoppningsvis får du en massa nya besökare nu. :)
Mvh Johanna Stål, Chefredaktör Camino

Anonym sa...

Börjar det möjligen bli dags för saffransbröd på vetesurdeg? Tänker du baka samma vört bröd i år?

/Biffen

Anonym sa...

Suck, otåligt måste man vänta tills man får öppna nästa lucka. Precis som när man var liten:)

Helena sa...

Du lägger väl upp receptet på kavringen ...? Jag letar febrilt efter det bästa, och jag har en känsla av att du kan sitta inne på det.