lördag, december 13, 2008

Pain de Martins julkalender, lucka 13


Om man drar igång Säkert! i cd-spelaren precis när man passerat Västberga på E4:an söderut, räcker skivan exakt tills man svängt av mot Ytterjärna. Tar man vänster, och sedan höger på den lilla vägen hamnar man vid Saltå kvarns bageri, fortsätter man rakt fram i några minuter kommer man till antroposofernas kulturcentrum. Den här luckan handlar om Saltå kvarn och antroposoferna.

Jag har till slut läst Erik Almquist reportage om Saltå kvarn och antroposoferna i förra numret av Filter. Tyvärr finns texten inte att läsa på nätet, men den som snavar på tidningen, nr 4/2008, gör klokt i att läsa den, för den är bra. Man får ett hum om hur det gick till när Rudolph Steiner gundade antroposofin (från grekiskans antropos, människa, och sophia, vishet) och hur den fick fäste i Ytterjärna.

Saltå kvarns vd Johan Ununger framstår som en hyvens figur. Jag har alltid haft lite svårt att köpa den biodynamiska aspekten bakom Saltå kvarns produkter, att man ska berika jorden med nedgrävda husdjurskranier fyllda med hackad bark, kohorn packade med gödsel eller röllekablommor som pressats in i urinblåsor från kronhjortar (och en massa andra mindre spektakulära metoder förstås). Ununger hjälper mig att hitta ett sätt att förhålla mig till den saken. Så här säger han i den långa artikelns sista stycke:

"Jag skulle aldrig ha hittat på demeterreglerna själv, men jag tror att de får folk att känna att vad de gör är del i något större än att bara lägga frön i jorden. Det handlar om kärlek och tro. Jag förstår att det kan verka konstigt, men moraliskt sett skadar de i alla fall ingen. Ur marknadsföringssynpunkt är det däremot ingen tillgång. Hade Saltå kvarn varit Coca-cola hade vi spolat kohornen för länge sedan."

Jag tänker fortsätta köpa deras mjöler. Kristallerna och de sneda vinklarna lämnar jag därhän så länge. I morgon ska jag hämta tio kilo Saltå kvarn-mjöl special hemma hos K. Han har tagit för vana att köpa en säck till mig när han haft vägarna förbi. En god vana.

Jag var förresten på surdegskurs hos Bagarmästare Manfred Enoksson på Saltå kvarn förra året. Det var roligt. Här och här kan man läsa om det.


3 kommentarer:

Anonym sa...

"röllekablommor som pressats in i urinblåsor från kronhjortar".....!??

Allvarligt!??

Det låter ju oerhört rubbat?!


...men vad vet man..

Anonym sa...

Ja, antroposoferna har nog inte alla tomtar på loftet alltid. Och de har sina rötter i någon mörk jordhåla som de delade med nazismen, en gång i tiden. Men, men, Saltåkvarn kan mjöl och brödbak som få, det går inte att förneka.

liten krubba sa...

oerhört skönt att läsa att saltå kvarns ledning har lite distans till demetern...

för övrigt har du en härligt inspirerande brödblogg! sen jag flyttat från stockholm och ut på landet har jag saknat riktigt gott bröd. men nu har jag en just köpt en ugn och kan börja baka eget bröd och snart är nog även den vedeldade bakugnen restaurerad och klar för bak.