fredag, december 19, 2008

Pain de Martins julkalender, lucka 19


Emil, Henrik, Helena. Bagare, bagare, bagare. I tisdags gick jag upp tidigt, nästan mitt i natten, och åkte till Solna. Där finns bageriet som bakar till brödbutiken Bakery & Spice i Vasastan, och jag fick hälsa på.


Man lär sig mycket av att hälsa på i ett bageri. Jag kikade på surdegarna, smakade på saltet och drog i degarna. Det är något speciellt med en riktigt stor deg. När de sätter en av sina levaindegar häller de i en hel säck mjöl. Trettio kilo mjöl och sådär tjugo liter vatten, det blir en deg det. Och så blandas det av en degkrok som är lång som min egen arm. Undra på att de får spänst i degarna.




Det är inte mycket knåda i det här bageriet. De kapar degen i lagom stora bitar och skjutsar in dem i ugnen bara. Det låter enkelt, men det kräver sin bagare!

De har jobbat på att hitta ett riktigt gott, ekologiskt havssalt. Det lönar sig. De här levainbröden har jag ätit flera gånger, de är väldigt goda, med stora hål. Jag ska köpa ett riktigt fint salt en dag och prova, förmodligen är det värt att satsa på ett lite dyrare och finare salt.


Banka, banka. Emil sa att om man en gång börjat smöra formarna är man fast. I det här bageriet smörar de inte formarna, Emil bankar och bankar tills alla bröd givit med sig. Och det gör de.


Helena penslar saffransbullar med smör. Goda bullar, jag fick smaka. Jag hjälpte till lite också, strödde frön på rågbröd och stuvade runt lite bland bröden som skulle jäsa.

Framåt morgonen kom en chaufför och hämtade bröd som skulle till stan. En del bröd levererar de till några fina restauranger men det mesta säljer de i butiken. Gustav, som driver ruljangsen, ringde förresten för några dagar sedan och berättade att de har tagit in tiokilossäckar med specialvete från Saltå kvarn som de säljer i butiken för 180 pix. Det kanske kan vara ett bra sistaminutentips för den som ligger pyrt till på julklappsfronten. Tio kilo mjöl blir ett fint paket under granen!

Vid sjutiden åkte jag hem, drack te och åt en macka innan jag åkte till jobbet.

8 kommentarer:

Beatrice sa...

Vilket underbart sätt att börja dagen på. Jag förstår att det var givande.

Hoppas du får en riktigt god julhelg med gott om tid att baka =)

Proforma sa...

Katten vad mysigt, att få vara med så där! Kan tänka mig doften och sedan nybakat bröd till frukost... vad kan slå det!

Anonym sa...

Det ser helt underbart ut!

Anonym sa...

Hej Martin.
Först och främst, fantastisk blogg !
Jag hittar alltid nåt nytt intressant att läsa om.
Ser mkt fram emot din bok.
Nu en fråga om vildjäst, jag satte en runt torsdag lunch (ICA ekologiska aprikoser, honung från lokal odlare) Den står hela tiden i 28 graders värme. Nu efter 2,5 dygn är det väldigt mkt skum, luktar och pärlar som en champagne.
Dock har inte alla aprikoser orkat upp till ytan. Kan den bli klar på 2,5 dygn !? eller ska jag vänta längre ?
Kan den förstöras om den står för lång tid ?
Mvh, Johan

Anonym sa...

Bröden går också att köpa hos Hermans Ekohandel Tegnérgatan 3 som öppnade i förra veckan.

Eva

Martin Johansson sa...

Johan: Missade din fråga, och nu har det ju gått ett dygn till … Tror inte den ska bli dålig om den får något dygn extra. Lycka till!

Anonym sa...

Detta var underbart att läsa om!

Magdalena sa...

Tack för fantastiskt reportage! Du är jättebra både på att skriva och ta otroligt bra foton!