onsdag, april 27, 2011

Hämta och lämna surdeg här

Igår öppnade Josefins Vargös surdegsdepå i ett litet galleri på Gotlandsgatan 67 i Stockholm. Här kan man alltså lämna en klick av sin egen surdeg tillsammans med historien om den och plocka upp surdegar från andra. Surdegarna kommer i torkad form i små fina kuvert där avsändarens surdegshistoria finns tryckt tillsammans med ett recept.

Man kan också bara titta in och läsa historierna om surdegarna, bläddra i en brödbok och, om Josefin har ordnat en kaffebryggare, bli bjuden på en kopp kaffe. Imorgon, torsdag, kommer jag att vara där runt lunchtid, kom gärna förbi då!

(Josefin är en Konstfacksstudent vars slutprojekt består i att skapa ett arkiv med surdegar och surdegsberättelser, och jag är en av tre handledare. Läs mer om projektet här och här.)


Urban Delis bageri på Skånegatan kommer under de två veckor som surdegsdepån håller öppet att baka bröd på några av de insamlade surdegarna. Bröden säljs i bageriet och hos Josefin. Igår hade de bakat gott solrosbröd på Eva Janssons rågsur.

Har man inte vägarna förbi men ändå vill vara med i surdegsarkivet kan man skicka en klick surdeg på posten:

Josefin Vargö
Experience Design
Konstfack
LM Ericssons väg 14
BOX 3601
126 27 Stockholm

Alla surdegar som kommer in läggs också ut på projektets blogg. Och ju fler surdegar desto roligare blir det! Går det som det ska med logistiken så kommer Erik Olofson baka ett bröd där de blandar i alla surdegar. Folkets surdegsbröd!

13 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

Häftigt,skulle velat delta! :)

christopherj sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda Jonsson sa...

En otroligt rolig idé och vilket häftigt projekt! Verkligen ett levande ex-arbete! HEJJA!

MonkeyFence sa...

Jag är så glad, för det bakas på min surdeg idag!

En kompis till mig har lovat handla och ska ta med sig ett bröd till mig i skåne.

Har förresten länkat från min blogg till din angående projektet.

Kul att det landat nu! Eller det här kanske bara är början?

/Eva

Simon sa...

Väldigt bra blogg du har! Skall lägga till denna bland mina bokmärken.

julia sa...

hej! har en liten fråga som jag hoppas du kan svara på. skaffade nyss en blogg på blogspot och jag undrar vars man hittar hur många läsare man har? jag ser bara sidvyer och det är väl hur många gånger bloggen har visats och inte hur många personer som läser bloggen, vet du det ? :) kram!

Lev Vackert sa...

Häftigt!

Ruth sa...

Woooah! What an amazing project!

Förortsbonden sa...

Helt genialiskt projekt! Suverän kultur i dubbel bemärkelse.

DD sa...

men vad sägs om surdegsdagis? http://city.se/emil/2011/04/28/stockholm-far-varldens-forsta-surdegshotell/

Martin Johansson sa...

Julia: Jag har lagt in en liten (gratis-) räknare från Statcounter som funkar fint. (www.statcounter.com)

Emily! sa...

Önskar jag bodde i Sthlm nu! Väldigt härligt initiativ. Nu ska man påbörja baket i köket! :)

Helikoptertjej sa...

Snark.. uppdatera med nått nytt